Hej och välkommen till min blogg! 
Mitt namn är Hilma Enell och jag studerar ämneslärare årskurs 7-9 ingång samhällskunskap på Linköpings Universitet. Just nu läser jag kursen Samhällskunskap 2, med kurskod 92SH02. Denna blogg alternativt digitala portfolio har jag skapat i syfte för att uppfylla kursmålen i kursen genom att skriva inlägg där jag beskriver, tydliggör och reflekterar över min egen läroprocess och produktion av kunskap under kursens gång.  Dessutom ska jag i vissa av mina inlägg ge exempel på hur de olika målen för kursen kan appliceras i undervisning för årskurs 7-9. Målen som ska behandlas är: 
• diskutera massmedias innehåll och påverkan på opinionsbildning och demokrati. 
• diskutera olika teorier och perspektiv i relation till demokratins förverkliganden. 
• diskutera centrala begrepp i samhällskunskapsämnet. 
• redogöra för hur elevers lärande om EU-undervisning kan bedrivas. 
• diskutera elevers lärande och undervisning om globala frågor i skolan inklusive formella dokument som konventionen för mänskliga rättigheter. 
• jämföra och analysera samhällskunskapsläromedel för årskurs 7-9 och gymnasieskolan. 
• diskutera prov, formativ och summativ bedömning samt nationella prov inom årskurs 7-9 samt gymnasiet. 
 
Varmt välkommen att följa min blogg för att uppfylla målen för kurs 92SH02. 
 
/Hilma 
 

Välkommen till min blogg!

Allmänt Kommentera
Hej och välkommen till min blogg! 
Mitt namn är Hilma Enell och jag studerar ämneslärare årskurs 7-9 ingång samhällskunskap på Linköpings Universitet. Just nu läser jag kursen Samhällskunskap 2, med kurskod 92SH02. Denna blogg alternativt digitala portfolio har jag skapat i syfte för att uppfylla kursmålen i kursen genom att skriva inlägg där jag beskriver, tydliggör och reflekterar över min egen läroprocess och produktion av kunskap under kursens gång.  Dessutom ska jag i vissa av mina inlägg ge exempel på hur de olika målen för kursen kan appliceras i undervisning för årskurs 7-9. Målen som ska behandlas är: 
• diskutera massmedias innehåll och påverkan på opinionsbildning och demokrati. 
• diskutera olika teorier och perspektiv i relation till demokratins förverkliganden. 
• diskutera centrala begrepp i samhällskunskapsämnet. 
• redogöra för hur elevers lärande om EU-undervisning kan bedrivas. 
• diskutera elevers lärande och undervisning om globala frågor i skolan inklusive formella dokument som konventionen för mänskliga rättigheter. 
• jämföra och analysera samhällskunskapsläromedel för årskurs 7-9 och gymnasieskolan. 
• diskutera prov, formativ och summativ bedömning samt nationella prov inom årskurs 7-9 samt gymnasiet. 
 
Varmt välkommen att följa min blogg för att uppfylla målen för kurs 92SH02. 
 
/Hilma