Hej och välkommen till min blogg!
Mitt namn är Hilma Enell och jag studerar ämneslärare årskurs 7-9 ingång samhällskunskap på Linköpings Universitet. Just nu läser jag kursen Samhällskunskap 2, med kurskod 92SH02. Denna blogg alternativt digitala portfolio har jag skapat i syfte för att uppfylla kursmålen i kursen genom att skriva inlägg där jag beskriver, tydliggör och reflekterar över min egen läroprocess och produktion av kunskap under kursens gång. Dessutom ska jag i vissa av mina inlägg ge exempel på hur de olika målen för kursen kan appliceras i undervisning för årskurs 7-9. Målen som ska behandlas är:
• diskutera massmedias innehåll och påverkan på opinionsbildning och demokrati.
• diskutera olika teorier och perspektiv i relation till demokratins förverkliganden.
• diskutera centrala begrepp i samhällskunskapsämnet.
• redogöra för hur elevers lärande om EU-undervisning kan bedrivas.
• diskutera elevers lärande och undervisning om globala frågor i skolan inklusive formella dokument som konventionen för mänskliga rättigheter.
• jämföra och analysera samhällskunskapsläromedel för årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
• diskutera prov, formativ och summativ bedömning samt nationella prov inom årskurs 7-9 samt gymnasiet.
Varmt välkommen att följa min blogg för att uppfylla målen för kurs 92SH02.
/Hilma

Välkommen till min blogg!
Allmänt KommenteraHej och välkommen till min blogg!
Mitt namn är Hilma Enell och jag studerar ämneslärare årskurs 7-9 ingång samhällskunskap på Linköpings Universitet. Just nu läser jag kursen Samhällskunskap 2, med kurskod 92SH02. Denna blogg alternativt digitala portfolio har jag skapat i syfte för att uppfylla kursmålen i kursen genom att skriva inlägg där jag beskriver, tydliggör och reflekterar över min egen läroprocess och produktion av kunskap under kursens gång. Dessutom ska jag i vissa av mina inlägg ge exempel på hur de olika målen för kursen kan appliceras i undervisning för årskurs 7-9. Målen som ska behandlas är:
• diskutera massmedias innehåll och påverkan på opinionsbildning och demokrati.
• diskutera olika teorier och perspektiv i relation till demokratins förverkliganden.
• diskutera centrala begrepp i samhällskunskapsämnet.
• redogöra för hur elevers lärande om EU-undervisning kan bedrivas.
• diskutera elevers lärande och undervisning om globala frågor i skolan inklusive formella dokument som konventionen för mänskliga rättigheter.
• jämföra och analysera samhällskunskapsläromedel för årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
• diskutera prov, formativ och summativ bedömning samt nationella prov inom årskurs 7-9 samt gymnasiet.
Varmt välkommen att följa min blogg för att uppfylla målen för kurs 92SH02.
/Hilma
